Sivut

sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Sä sanot loppuun lauseet, jotka aloitan..

..ja keräät talteen palaset kun hajoan..
Bellan seuruu ei hivo lähelläkään täydellisyyttä, mutta se into mikä siltä löytyy , korjaa väljän seuruun. En mä nykyään edes kiinnitä treenatessa huomiota siihen et se seuraa väljästi, kun hymyilen vaan posket lommolla ihastellen sen innokkuutta. Saishan ton seuraamisen treenaamalla kuntoon, mutta silloin menee koiralta maku koko touhusta ja sitä mä en halua. Mulle riittää se et koiralla on kivaa (eikös se kuitenkin oo koko rallyn perusta? tekemisen täyyy olla kivaa ja kaiken ei tarvi olla niin totista. Passeli laji siis meille agilityn ohella) ja se pitää kontaktia + pysyy mun vauhdissa mukana. Osittain oon ehkä itse aiheuttanut tuota seuruun väljyyttä kun oon unohtanut hihnan liian pitkälle ja sen heiluessa Bella on säikähtänyt sitä. Oon kuitenkin huomannut et Bella tarvii pienen herättelyn ennen kuin se "syttyy" Se saattaa olla aluksi ihan laama, jolloin tekis mieli heittää hanskat tiskiin, mutta kun itse vain muistan tsempata ja innostaa sitä, siitä tulee sekunnis ihan eri koira. Treenaaminen vaatii siis mun osalta todella paljon tarkkuutta, että muistan kehua sitä tarpeeksi & palkata ja välttää liikaa toistoa esim. seuraamisen suhteen. Treenaamisen on kuitenkin oltava ennen kaikkea koiralle mieleistä.

Sateisten viikkojen sekaan on mahtunut yks aurinkoinen päivä. Bellan sytyttelyksi otin ensin agilityn kannalta hyvää treeniä, jota me aika ajoin muutenkin tehdään eli puiden pujottelua & kiertoa. Bella tykkää hirveesti kiertää kaikkea ja toi on hyvä konsti saada se syttymään. Saatiin hyvät treenit tehtyä. Lopuksi mä päästin sit koirat irti ja juoksutin niitä tovin, josta pääsemmekin Bellan painoon. Paino on laskenut jälleen. Vaikka mä niin kovin oon ollut varma et se on ihan varmasti lihonnut, mut taitaa noi juoksut vaan tosiaan jostain syystä turvottaa sen mahaa.

Bellan juoksujen takia meiltä on jäänyt nyt agi treenit välistä. Pepin ollessa treeneissä ja Nekun turisteilemassa mulla oli aikaa opettaa Bellalle uus temppu. Tempun ideana siis oli tökätä CD-levy soittimeen ja sulkea sen jälkeen kansi. Likka oppi tempun tosi nopeeta, vaikka välis meinas mennä ihan sähellykseksi kun tyttö tykkää niin hirveesti puuhata tassuillaan kaikkea!:)



Neks neks on ollut oikein pätevänä. Me ollaan saatu sen kans käytyä kaikki rallyn alokkaan liikkeet läpi. On siellä vielä sellasia liikkeitä jotka vaatii paljo treeniä, mutta jonkin näköinen tuntuma kuitenkin löytyy jo kaikkiin liikkeisiin. Parhaiten taitavat sujua istu 1.askel peruuttaen 2.askelta peruuttaen 3.askelta peruuttaen. Kun taas vaikeimpia ovat ehdottomasti eteen, oikealta sivulle istu. Myös sivulle tuloa pitäis treenata lisää kun tahtoo jäämään aina liian kauas. Nekku hakee seuruussa tosi hyvin kontaktia ja se on niin innoissaan että pärskii ja puhisee koko ajan, selvästi siis tykkää. Nekun kans ei todellakaan oo ongelmana että se jäis laahustamaan mun perään, mitä Bella tekee. Nekku sitten puolestaan saattaa mennä liiankin nopiaa ja jää mun eteen pomppimaan. :D
Nekku pääsi tosiaan toissa keskiviikkona turisteilemaan jälleen aksa treeneihin. Oli kuulemma pikkusilla (N.llä & P.llä) tullut hätä kun oli pitänyt lämmittely lenkille lähtiä ja Bella ei ollutkaan mukana, molemmat olivat kuulemma aluksi vinkuneet. Bella puolestaan nautti olostaan kotona huomion keskipisteenä :D Nekun käyttäytyminen oli ollut samanlaista mitä se aina on.
kuorsaus taidon näyte
Peppi oli ollut agility treeneissä se normi Peppi. Ensimmäinen rata kuulemma oli mennyt hyvin, kaikki esteet oli suoritettu näppärästi. Ekan kierroksen jälkeen Pepille kuitenkin riitti touhu. Toisella kierroksella putket oli taas niin tyhmiä ja mikään ei kiinnostanut. Niin normaalia Peppiä:D Se ei kestä yhtään pidempää rataa kahta kertaa, se kyllästyy aina toisella kierroksella. 
Peppi aloitteli tänään juoksunsa ja mä kun olin suunnitellut et Emmi lähtis Pepin kans vörille epistelemään, mutta ne jääkin nyt sitten juoksujen takia  välistä.

5 kommenttia:

  1. Ei oo tosi, mikä temppuvideo! Meijän koirat osaa kyllä kaikenmoista hömppää, muttei mitään tollaista fiksua. I mean, mihin oikeesti muka jotain tokon estehyppyä tarvii normielämässä? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, sepä se!:D tuotahan olis voinut vielä soveltaa niin pitkälle et koira ois itse kantanut levyn soittimeen (meillä tää ei onnistu kun en vaan saa niitä ottamaan mitään "vierasta" suuhun) ja sit viel oikein näppärä koirahan ois voinut painaa napista niin et levy lähti soimaan.. :D

      Poista
  2. Vitsi toi rallytoko kuulostaa niin kivalta! Käyttekö ihan jollain kurssilla vai ootteko ihan vain kotona nuo liikkeet harjoitellu. Mietin nimittäin että toi vois olla kiva harrastus Jesselle kun toko on sille vähän liian haastavaa eikä sillä ole tällä hetkellä mitään "virallista" harrastusta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rally-toko on kyl ollut meille ihan huippu osuva laji! Bellan kunto kun ei tällä hetkellä kestä agin treenaamista kisailu mielessä ja toko on taas ollut meille aina liian vakavaa puuhaa niin rally on sit just sopiva väli muoto siitä! Halusin myös B.lle ns. agilityn "korvikkeeksi" jonkin harrastuksen missä päästään kisailemaan. Mulla kun pitää nolla aina "kunnon tavoite" (tässä tapauksessa kisat) että jaksan sit kans panostaa siihen treenaamiseen:) Suosittelen kokeilemaan. Mä oon ihan kotona vaan treenaillut. Yhden kerran päästiin ohjatuis harkois käymään, mut meitä ei ollut sielä kuin kaks, joten ei sit kannattanut pitää enempää, eli ihan itse olen opetellut lajin salat ja sitten opettanut koirille. Rally-toko liiton sivuilta löytyy paljon tietoa ja neuvoja lajiin: http://www.rally-toko.fi/ Lisäksi tuolta sivulta löytyy mm. tulostettavat rally-toko kyltit jos ihan kotosalla haluaa kylttien kans treenailla, sekä ohjeistettu jokainen kyltti eriksensä.

      Poista
  3. Joo kävinkin tuolla sivuilla jo katsomassa. Kun on tuntunut vähän siltä, että Jesseä ei ole tullut treenattua kunnolla, että Jerryn kanssa ensin hiotaan ja sitten loppuun vaan vähän Jessen kanssa kokeillaan jotain (yleensä aina niitä samoja liikkeitä joita se jo osaa). Olisi hyvä, että sekin saisi justiin sellaisen harrastuksen jolle voisi laittaa tavoitteita. Muutenkin on aina kiva kokeilla uusia koiraharrastuksia. :)

    VastaaPoista